نماینده مردم دامغان در مجلس عملکرد دولت در بحث تأمین ارز را قابل دفاع دانست.
کد خبر: ۱۳۹۶۶۶۴

دولت در تأمین ارز خوب عمل کرده است | دولت سابق بیش از ۹ برابر تمام دولت‌های پیشین نقدینگی تولید کرد

علی‌ اکبر علیزاده برمی در گفتگو با جام‌ جم آنلاین گفت: دولت در بحث تامین ارز خوب عمل کرده و ما برخلاف دولت‌های سابق با کمبود ارز مواجه نشدیم.

وی بیان کرد: در دولت‌های قبل همواره کمبود ارز مواجه داشتیم و نتیجه این می‌شد که دولت حتی پول حقوق دادن هم نداشت و مجبور به قرض گرفتن از بانک مرکزی می‌شد که این امر موجب افزایش نقدینگی در جامعه می‌شد.

این نماینده مجلس اذعان کرد: دولت سابق در یک‌سال بیش از ۹ برابر تمام دولت‌های پیشین نقدینگی تولید کرد که الان بلای جان ملت‌ شده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: با تمام فشارهایی که آمریکا و سایر کشورها برای جلوگیری از فروش نفت ایران داشتند فروش نفت حتی نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و آنها نه تنها نتوانستند جلوی وارد شدن پول به ایران را بگیرند بلکه خودشان اذعان دارند که هم میزان فروش نفت ایران افزایش یافته و هم ایران توانسته پول حاصل از فروش نفت را وارد کشور کند.

وی گفت: صادرات غیرنفتی نیز نسبت به سابق افزایش یافته و موجب واردات ارز به کشور شده است.

علیزاده برمی با بیان اینکه سه عامل موجب گرانی ارز شد، گفت: مورد اول اغتشاشات بود که جامعه نسبت به سرمایه‌های خود احساس ترس کرد و نتیجه این شد که مردم برای حفظ ثروت خود به بازار ارز و طلا هجوم بردند و این اتفاق موجب افزایش تقاضا شد.

وی ادامه داد: مسأله دوم بحث فضای مجازی است که با تمام زحمات کشیده شده این فضا هنوز کنترل نشده و برخی با جوسازی‌ در این فضا و اعلام قیمت فردایی، قیمت دلار فردا را اعلام می‌کنند و این خودبخود زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کند بدون اینکه دلاری مبادله شده باشد و این باز از عوامل نقش‌آفرین در بازار ارز است‌.

این نماینده مجلس همچنین سیاست‌های آمریکا را سومین عامل اثرگذار در بحث گرانی ارز دانست و گفت: آمریکا هر چند وقت برای جبران کسری بودجه خود بازی درمی‌آورد و با دلار بازی می‌کند و همین امر موجب تورم جهانی می‌شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس توضیح داد: اروپا بعد از جنگ اوکراین به شدت دچار تورم شد و تورم ۱ و نیم تا ۲ درصد آن اکنون به بالای ۱۰ درصد رسیده و فشار تورمی آنها طبیعتاً روی سایر کشورها از جمله ایران نیز اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه اغتشاشات مرتفع شد اما بازیگردانان‌ فضای مجازی ارز همچنان فعال هستند، تأکید کرد: بانک مرکزی و مسئولان باید برای خروج این فضا از التهاب و ایجاد ثبات در بازار ارز تلاش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها